آخرین اخبار

۶ مدل «ب‌ام‌ و» به زودی وارد می‌شود

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اشتراک گذاری
17 مهر 1401
کد مطلب : 3451

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۷ مهر ۱۳۵۲؛ بررسی کاهش قیمت کالاها آغاز شد

تصمیمات دولت در مورد جلوگیری از افزایش قیمت و کاهش نرخ‌ها تا سطح اول خردادماه موجب شد که مدیران صنایع و تولیدکنندگان داخلی مطالعات وسیعی را پیرامون تعیین دقیق قیمت کالاها آغاز کنند.

در محافل اقتصادی و صنعتی کشور پیش‌بینی می‌شود با حسن نیتی که میان دولت و مدیران صنایع و تولیدکنندگان برای تعیین قیمت فرآورده‌های داخلی وجود دارد، قیمت اکثر کالاهای تولید داخلی تقلیل پیدا کند و به سطح اول خرداد پایین آورده شود. ضمنا اتاق ایران به فروشندگان کالاها و فرآورده‌های تولیدی اخطا کرد که در موقع فروش کالاهای وارداتی و تولیدات خود باید صورتحساب فروش‌ حاوی مشخصات کالا و بهای فروش را به خریداری تسلیم کنند و در غیر این صورت و اعلام آن از جانب خریدار، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران کارت بازرگانی متخلف را لغو خواهد کرد.

فروشگاه بزرگ ایران قیمت کالاها و اجناسی را که در شعب خود عرضه می‌کند، شکست و به قیمت‌های اول خرداد برگردانید.

آقای جهانگیر تاجی، مدیرعامل فروشگاه بزرگ اعلام کرد: این فروشگاه تمام کالاهای صنعتی تولید داخلی و فرآورده‌های مواد غذایی را از امروز کاهش داد و به سطح قیمت‌های اول خرداد برگرداند.

۶ هزار بازرس قیمت‌ها را کنترل می‌کنند

اعضای اتاق اصناف طی یک جلسه طولانی که به مدت ۶ ساعت به طول انجامید، ضمن تبادل‌نظر و بررسی جهات مختلف مسائل اقتصادی شهری با توجه به لزوم تعدیل قیمت‌ها و نرخ‌گذاری کالاهای مصرفی موفق به اخذ تصمیمات نهایی و قابل‌توجهی شدند.

ازجمله تصمیمات اساسی و مهم اتاق اصناف در جلسه یادشده تاکید دستوراتی در زمینه تثبیت قیمت‌ها و نصب برچسب بر روی کالاها و اعلام تشکیل تعاونی‌های صنفی و نرخ‌گذاری مواد مصرفی – نظارت ۶ هزار بازرس صنفی بر امور خرید و فروش و همچنین دعوت از مصرف‌کنندگان برای همکاری با بازرسان بود.

سخنگوی اتاق در این مورد اظهار کرد: دلالان و واسطه‌ها و گروه‌هایی که در دادوستدهای مختلف هیچ نقش سازنده‌ای ندارند و سودجوئیشان ناچار بر میزان هزینه‌های تولیدی و توزیع می‌افزاید از عوامل گرانی مواد مصرفی و اختلال در سیستم آزاد و صحیح خرید و فروش است و چند درصد بر قیمت‌ها اضافه می‌شود.

با تشکیل شرکت‌های تعاونی صنفی که کالاهای آنان به وسیله سرمایه افراد صنفی خریداری می‌شود چون هزینه‌های اضافی بر آن تحمیل نمی‌شود و با احتساب سود عادلانه در اختیار خریداران قرار گیرد از گرانفروشی تا حد قابل‌توجهی کاسته خواهد شد.

فرهاد نیکوخواه، معاون امور اجتماعی و صنفی وزارت کشور اعلام کرد که با گران‌فروشی به شدت مبارزه خواهد شد.

معاون وزارت کشور ضمن معرفی ۳۰ نفر از بازرسان وزارت کشور اعلام کرد که این افراد در ۳۰ منطقه مستقر شده‌اند تا بر کلیه مسائل مربوط به قیمت و نحوه صدور فاکتور و فعالیت واسطه‌ها نظارت نمایند.

کارخانه ذوب‌آهن گازی احداث می‌شود

با مشارکت آلمان فدرال یک پالایشگاه صادراتی با ظرفیت تصفیه ۲۵ میلیون تن نفت خام در سال در بوشهر احداث می‌شود. قرارداد مربوط به خرید و ایجاد اولین واحد ذوب‌آهن گازی به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرف یکی دو روز آینده با این کشور امضا خواهد شد.

ایران متقابلا در آلمان فدرال تصفیه‌خانه نفت با مشارکت این کشور ایجاد می‌کند و فرآورده‌های آن در ۱۲۰۰ پمپ بنزین آلمان فدرال توزیع خواهد شد.

۱۷ مهر ۱۳۶۲؛ امضای پروتکل سدسازی بر رودخانه اترک بین ایران و شوروی

پروتکل سدسازی بر روی رودخانه مرزی اترک میان ایران و شوروی به امضا رسید و قرارداد مطالعه فاز دوم این پروژه تا پایان امسال مبادله خواهد شد.

یک مقام آگاه شرکت آب منطقه ۲ مازندران گفت: مطالعات فاز دوم پروژه سدسازی بر روی رودخانه مرزی اترک از سال آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: این سد که با حجم ۴۵۰ میلیون مترمکعب احداث می‌شود، ۵۰ درصد آب رودخانه مرزی اترک را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

به این ترتیب علاوه‌بر جلوگیری از طغیان آب این رودخانه و آسیب رساندن به اراضی همجوار آب شرب روستاهای نوار مرزی و حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی آبی و مراتع نوار مرزی ترکمن صحرا تامین خواهد شد. 

۱۷ مرداد ۱۳۷۲؛ قیمت هیچ کالایی تا پایان برنامه اول افزایش نخواهد یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: براساس آخرین تصمیمات شورای اقتصاد، پرونده افزایش قیمت‌ها تا پایان برنامه اول توسعه اقتصادی کشور بسته شده است و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این مدت ازسوی این شورا پذیرفته نخواهد شد.

مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه آخرین مصوبات شورای اقتصاد در مورد اصلاح و تغییر قیمت‌ها را اعلام کرد.

روغنی زنجانی در مورد مصوبه اخیر وزیران در زمینه افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی گفت: به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تصویب شورای اقتصاد، قیمت بلیت پروازهای داخلی برای شرکت‌های هواپیمایی «هما» و «آسمان» به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد دیگر مصوبه شورای اقتصاد درباره گاز مایع گفت: براساس این مصوبه، قیمت یک سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع که توسط شرکت‌های توزیع‌کننده مستقیما در محل منازل تحویل می‌شود، به‌طور توسط به ۵۰۰ ریال و آنهایی که به طور غیرمستقیم و توسط نمایندگی‌ها انجام می‌گیرد، به‌طور متوسط ۵۵۰ ریال افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تکذیب افزایش قیمت بنزین گفت: در جلسه اخیر شورای اقتصاد بحث و بررسی در مورد تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی مطرح شد و با توجه به تاثیر اصلاح قیمت این فرآورده‌ها در سایر بخش‌ها و لزوم بررسی دقیق‌تر آن قرار شد که این تغییر و اصلاح قیمت‌ در چارچوب برنامه پنجساله دوم مورد بررسی قرار گیرد.

۱۷ مرداد ۱۳۸۲؛ بانک مرکزی ایران به‌عنوان بهترین بانک‌ خاورمیانه انتخاب شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ازسوی یک نشریه بین‌المللی به‌عنوان بهترین بانک خاورمیانه از نظر فعالیت در زمینه انتشار اوراق قرضه ارزی انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نشریه «امرگینگ مارکتس» که در جریان اجلاس مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در دوبی به چاپ رسید، این مطلب را منتشر کرد.

طبق این گزارش یک بانک کویتی و ۳ بانک از عربستان و یک بانک از آفریقای جنوبی در سایر زمینه‌های فعالیت بانکی حائز رتبه نخست شدند.

موضع رسمی ایران درباره پروتکل الحاقی

رئیس‌جمهوری گفت: ما هیچ وقت اعلام نکرده‌ایم که پروتکل الحاقی را امضا نمی‌کنیم، اما هرگز تعهدی را هم که امنیت و حاکمیت ملی ما را به خطر بیندازد، نمی‌پذیریم.

سیدمحمد خاتمی گفت: قطعنامه شورای حکام به لحاظ حقوقی و رعایت انصاف خیلی مشکل دارد، ولی در عین حال ما همکاری خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم و براساس مصالح کشور پیش می‌رویم. این همکاری‌ها را نیز با حسن‌نیت انجام می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند این امر را در مسیر حقوقی خود بیندازد؛ چراکه اگر در مسیر حقوقی و فنی خود بیفتد، مشکل زیادی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره شروط ایران برای امضای پروتکل الحاقی گفت: به معنای واقعی شرط نداشتیم، تحفظ‌هایی داشتیم که همه کشورها دارند. آنچه مهم است حفظ حاکمیت و امنیت ملی است. این مسائل در خود پروتکل هم پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی نمایندگان معتقدند مجلس در فرآیند تصمیم‌گیری درباره پروتکل شرکت ندارند، گفت: الان نوبت مجلس نیست، وقتی ما بررسی کردیم مجلس تصویب می‌کند، با این حال نظر مجلس برای ما محترم است.

۶ مدل «ب‌ام‌‌و» به‌زودی وارد می‌شود

ورود ۶ مدل «ب‌ام‌و» ازسوی کمیته واردات خودرو تصویب و بلامانع اعلام شد. آخرین جلسه کمیته واردات خودرو حاکی است، نمایندگی خودروسازی «ب‌ام‌و» در ایران پس از تصویب قانون آزادی واردات خودرو تنها شرکتی است که تاکنون تمامی ضوابط را رعایت و شرایط احراز واردات را کسب کرده است.

این شرکت به‌زودی اقدام به واردات ۶ مدل «ب‌ام‌و» می‌کند و مدل‌های شش‌گانه‌ای که وارد خواهند شد؛ شامل BMW  iA318، i318، iA330، i330، iA530، i530، i730، i735  و i745  است.

گفتنی است علاوه‌بر شرکت «ب‌ام‌و»، ۱۰ شرکت دیگر مدارک خود را برای کسب مجوز واردات ارائه دادند که تاکنون مدارک ۴ شرکت در مرحله تایید نهایی است.

۱۷ مهر ۱۳۹۲؛ اعلام دخل و خرج ۴ ساله صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی در گزارشی دخل و خرج چهار ساله خود را اعلام کرد.

گزارشی که براساس آن عنوان شده است از سال‌های ۸۹ تا ۵ ماه اول سال ۹۲ از مجموع ۵۴.۶ میلیارد دلار موجودی این صندوق، ۱۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار از منابع این صندوق خرج شده و ۳۳.۴ میلیارد دلار آن هنوز باقی است.

این گزارش می‌افزاید: بیشترین واریزی به حساب صندوق متعلق به سال ۱۳۹۰ به مبلغ تقریبی ۲۱ میلیارد دلار است که سهمی معادل ۳۸ درصد از کل مبلغ واریزی به صندوق را تشکیل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =